Music Mining & workshops

Music Mining; miniconcerten door musici die ook op het festival staan of hebben gestaan. De miniconcerten staan in relatie tot de workshops die de leerlingen krijgen. Opgedane ervaring en beleving in de workshop wordt door Music Mining uitvergroot en verankerd. De concerten duren 30 minuten en vinden plaats op bijzondere plekken in de concertzaal. De leerlingen zitten dicht op de musici voor een optimale beleving en interactie mogelijk te maken.

Music Mining sessie: Jerboah Muziekgebouw Eindhoven 2017.

 

De Music Mining acts worden op dit moment gescout en zullen later aan deze pagina worden toegevoegd.

 

Workshops
Workshops; kennismaking met en uitvoeren van (technieken) Indie Classical Music. De workshops staan in relatie (qua muzikale inhoud en/of techniek) met de Music Mining acts.

Indie Classical remix
Bij de remix workshop is het de bedoeling dat de deelnemers een heel eigen versie van één of meerdere bestaande nummers gaan maken. Er wordt o.a geleerd hoe je in de muziek kan ‘knippen en plakken’, hoe je twee nummers door elkaar mixt en hoe je onder een prachtige zangpartij een eigen beat kan zetten.

via onderstaande link krijgen leerlingen een indruk van de programma’s die Electruck gebruikt.

http:/http://elektruck.com/workshops/

Scrap Drums
Bij een workshop van Urban Tribes gaat het om ervaren. Leerlingen maken kennis met het bedenken en uitvoeren van ritmes en grooves. Dit gebeurt op gebruiksmaterialen zoals bezemstelen, plastic vaten, specie-kuipen, autoband-velgen, gootstenen enzovoorts. Het doel is om zelf een eigen percussie stuk te bedenken en maken, door te spelen, experimenteren en uiteindelijk uit te voeren.
Zaken die aanbod komen zijn: Hoe ervaar je tempo, ritme en groove en wat zijn ze eigenlijk? Wat kan je er mee; bewegen, klappen, stampen, zingen, iets aan toevoegen met een ‘instrument’? Hoe maak je zelf percussiemuziek vanuit deze en eigen (andere) ervaringen? Tempo bepalen, inspiratie vinden, wat is een fijne groove of goed ritme? Wat zijn je instrumenten en/of voorwerpen, wat kan er gebruikt worden en hoe tover je hier klanken uit? En last but not least; Wat heb je nodig om het stuk goed voor het voetlicht te brengen ofwel hoe presenteer ik het.

 

Loopstation
In deze workshop maken leerlingen een compositie met een loopstation. Dit is een apparaat waarmee je korte, zelfgemaakte, muziekfragmenten kunt opnemen. In de workshop leren  leerlingen met een loopstation werken en er hun eigen muziek mee maken. Er wordt voornamelijk met de stem gewerkt.

Synthesize it! / alleen beschikbaar in Muziekgebouw aan ‘t IJ
Synthesizers; wat is het, hoe werken ze eigenlijk, en hoe kun je ze bespelen? In deze workshop komen muziek en technologie samen. Aan de hand van een spoedcursus over de synthesizer onderzoeken de leerlingen wat voor klanken zij uit onze collectie synthesizers kunnen toveren. In groepjes werken leerlingen aan het maken van een compositie.

Workshop SoundLAB / alleen beschikbaar in de maanden februari, maart & april
Ooit gehoord van MODi, Dato DUO, Rolltone of Hothand? Dit zijn vier van bijna honderd eigenaardige, slimme en speciaal voor het Muziekgebouw ontworpen instrumenten. 
De meeste zijn elektronisch en de grap is:
 iedereen kan er muziek mee maken. In de
 workshop SoundLAB ervaar je hoe je muziek
 kunt componeren. Onder leiding van een
 muziekdocent gaan leerlingen samen een
 muziekstuk maken. We beginnen doorgaans in
 een kring en gaan daarna verder in kleine
 groepjes om de instrumenten te ontdekken en te bespelen. We werken toe naar één nieuwe compositie die we aan het einde van de workshop presenteren.

Workshop Klankveld
In deze workshop gaan we aan de slag met een klankveld. Samen leren we wat een klankveld is in woord en beleving. Daarna gaan de leerlingen in kleinere groepjes aan de slag en kiezen een muziekstuk wat hen aanspreekt. Dat gaan ze niet enkel vertalen naar woorden, maar ook naar één van de volgende kunstdisciplines: dans, theater, fotografie, beeldend, architectuur of film. Ter afsluiting wordt dit gepresenteerd aan de hele groep en reflecteren de leerlingen op elkaars werk.

  

 

Hier enkele voorbeelden van opties voor het omzetten van woorden en muziek naar een klankveld in beeld. Final Renders (2010), N. Cambell. Verkregen via https://greyscalegorilla.com/tutorials/how-to-use-the-tracer-object-in-cinema-4d/ op 14-10-2017.

Wat is een klankveld?
Een muziekstuk bestaat uit verschillende lagen, waarbij de verschillende partijen allen een eigen functie hebben. Deze functies komen allemaal samen en vormen een klankveld. Dit klankveld is vrij te interpreteren; iedereen kan er wat anders bij voelen en denken.

Deze workshop wordt verzorgd door Alexander Wentzel, Lydia Stigter en Emma Meilink, studenten ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, Opleiding Docent Muziek, conservatorium te Enschede.